Communicatie, een sleutel tot groen succes


Door Judith Brummelkamp, Bob Felix & Oscar Kuenen

Er wordt veel gecommuniceerd door gemeente: tussen bekenden en onbekenden, per telefoon, e mail, nieuwsbrieven, website, Twitter en WhatsApp óf in de vorm van een reactie onder een socialmediabericht. Maar wat is er nog meer mogelijk?

Laten we De Tuinman van gemeente Sittard-Geleen als voorbeeld nemen: deze Tuinman kan als influencer op social media binnen een communicatiestrategie waarde gaan creëren. Op deze manier kan de gemeente niet alleen kritische opmerkingen inwinnen, maar ook positieve boodschappen een plek geven.

De jongerendoelgroep is doorgaans lastig te bereiken en warm te krijgen voor groene initiatieven. Door De Tuinman als influencer actief te laten zijn op bijvoorbeeld Instagram brengt u ook aan deze groep de ‘groene’ kennis en vaardigheden over.

Voorbeeld: ‘Tips om je tuin winterklaar te maken’, leest de jonge inwoner van Sittard-Geleen op Instagram. Hij of zij stroopt de mouwen op en gaat de tuin in. Laat dit nou ook een goed voorbeeld zijn voor de buren!

Mensen gaan lezen, delen en raken geïnspireerd door het bericht én door elkaar. Op deze manier vergroot u de kans dat (jonge) mensen inspringen en groene initiatieven oppakken. Een influencer word je niet zomaar, dus het vraagt wel om een doordachte socialmediastrategie en continue aandacht op het medium.

Jongprofessionals van Jelmer onderzochten in en met de gemeente Sittard-Geleen hoe digitalisering en technologisering doorwerkt in de dagelijkse werkelijkheid van het groen in de openbare ruimte. Door het hele boek heen leest u hun conclusies in de rubriek Smart & Groen.

Dit is een voorpublicatie uit het boek ‘Zo bestuur je een slimme stad – De democratie versterken met een digitaliserende samenleving’, van de Future City Foundation. Wilt u meer lezen? Klik hier om het boek (gratis) te bestellen.