De toeristische route


Column door Koen Broumels

Vanuit ambtelijk ICT/Smart City-perspectief klinkt Slim besturen best eenvoudig als ik de twee woorden los bekijk. ‘Slim’ zit in de kosten-batensfeer en ‘besturen’ is weten waar je naartoe wil, hoe je daar wilt komen, welke route je kiest en je dashboard in de gaten houden zodra je het gekozen pad inslaat.

De twee samen, ‘slim besturen’, zegt in deze context natuurlijk niet dat er nu niet slim bestuurd wordt, maar moet richting geven in de invulling over wat er bijvoorbeeld op je wijzerplaten staat, welke route er is en hoe je tot die route komt. Daar zijn voor elk meerdere mogelijkheden voor. In je navigatie kun je tegenwoordig kiezen uit verschillende routes; kortste route of heb je liever de snelste route? Er zijn zelfs navigatiesystemen met een toeristische route. Slim besturen is weten en meten waarop gestuurd moet worden, bespreken welke kansen en knelpunten er zijn, welke gevolgen deze hebben en samen die stap zetten. Samen bekijken of je wel alle informatie hebt en mocht deze ontbreken: gaan we de informatie dan zelf inwinnen of is het te koop? Wat als de bestemming van die route op een punt ligt waar de navigatie je niet naartoe kan brengen?

Besturen is vooruitkijken en kunnen toetsen of dit aan de verwachtingen voldoet. Binnen smartcityconcepten worden bijvoorbeeld data als grondstof gebruikt, maar data kennen ook een keerzijde want als de data kloppen maar ze passen niet bij de verwachtingen, wat dan en hoe gaan we hiermee om? Ook je navigatiesysteem kan een buurvrouw die de weg blokkeert niet signaleren waardoor je je moet aanpassen.

In 1896 reed de eerste auto in Nederland rond en in 1927 werd een rijexamen voor het verkrijgen van een rijbewijs verplicht! Dus kort door de bocht genomen hadden we als land en samenleving 31 jaar de tijd nodig om van één auto tot beleidskaders/wetgeving te komen. Dit doe je door de bestemming voor ogen te houden, vooruit te kijken maar vooral met elkaar in gesprek te blijven en dit samen neer te zetten.

Column-Gemeente Sittard-Geleen-Koem Broumels

Als ambtenaar zie ik in dat besturen ook een zachte kant kent, van buiten naar binnen. Digitaal is mooi, behalve als het gewoon niet werkt. Je zult als gemeente al je inwoners moeten kunnen bedienen, want we zijn immers geen Uber! Net als met de eerste auto moeten we met elkaar in gesprek blijven, de route eventueel bijstellen maar vooral voor ogen houden waarom we aan de reis begonnen zijn.

Dus bottomline? Mijn perspectief op ‘slim besturen’ is samen de mogelijkheden bespreken, samen de kosten en baten bekijken en daar dan de keuze over laten gaan. Geen binaire 0 of 1 maar het gesprek en de afweging moet de ruimte gekregen hebben. Niet altijd de snelste route of de kortste, soms ook gewoon de toeristische route want Sittard-Geleen heeft mooie bezienswaardigheden die je niet ziet als je over de A2 rijdt.

Koen Broumels
Adviseur Informatiemanagement voor RP&B, Gemeente Sittard-Geleen

Dit is een voorpublicatie uit het boek ‘Zo bestuur je een slimme stad – De democratie versterken met een digitaliserende samenleving’, van de Future City Foundation. Wilt u meer lezen? Klik hier om het boek (gratis) te bestellen.