De wraak van de melkboer
Door Emiel Heinsbroek
In 2015 reed opeens een koddig melkwagentje door de straten van Amersfoort. En nu zie je die bijna overal. Als je het aan online supermarkt Picnic overlaat is de melkboer van vroeger gewoon weer terug. Een paar keer per dag. En de andere levensmiddelen die je nodig hebt? Die heeft hij ook aan boord, wel zo makkelijk. De opkomst van nieuwe online businessmodellen heeft gevolgen gehad voor sommige winkels. Nu is misschien ook de supermarkt aan de beurt.
De online supermarkt Picnic mikt dit jaar op 250 miljoen euro omzet – en is niet van plan om te stoppen. Landelijke dekking en uitbreiding naar Duitsland worden nu snel werkelijkheid. Wat betekent de opkomst van een bedrijf als Picnic mogelijk voor onze ruimte en het retaillandschap? De meningen van experts zijn verdeeld. Het gaat volgens Hans van Tellingen waarschijnlijk niet zo hard. Hij is directeur van onderzoeksbureau Strabo en volgens hem kan het Picnic-businessmodel simpelweg niet uit. ‘Online is niet rendabel te krijgen. Ze maken veel te veel verlies per product.’ Volgens Van Tellingen zal de online levensmiddelenmarkt in 2025 dan ook maximaal 5 procent van de totale foodbranche beslaan. Volgens Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar e-commerce aan de Erasmus Universiteit, staan alle lichten voor Picnic op groen: ‘Alle indicatoren voor succes zijn er. De kans is groot dat het ook echt zo gaat zijn. Zelfs als we niet weten welke vorm het bedrijf en de online markt zal aannemen.’
Verder lezen? Deze casus gaat door in ons boek ‘Smart & Leefbaar – Belangen borgen in de digitaliserende gemeente’. Wilt u meer lezen? Klik hier om het boek (gratis) te bestellen.
Wilt u in 1 dag alles over data, ontwerp, beleid en ethiek? Kom dan woensdag 26 juni 2019 naar het seminar ‘Smart & Leefbaar’ in Amersfoort. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.