De zingende gids in Dublin


Door Edgar van Eekelen

Dit jaar bestaat mijn bedrijf 15 jaar. En daarom gingen we dit voorjaar met alle ELBA\REC-collega’s naar Dublin. We vierden ons jubileum in de stad die het meest bij ons past. Misschien had u verwacht dat we naar Elba zouden gaan, maar wat moet je op zo’n eiland? In Dublin voelen we ons meer thuis. In die mix van melancholie, bijzondere tradities, hardwerkende mensen en de nodige alcohol. Het voelde als een minivakantie, maar dan op een plek waar je je thuis voelt. Dat we een citytour kregen door een zingende stadsgids, vatte dat allemaal prachtig samen.

Net als een bedrijf is een stad in de eerste plaats een verzameling mensen die er het beste van proberen te maken. In de 15 jaar dat we bestaan hebben we altijd geprobeerd om mensen met elkaar te verbinden die elkaar niet kenden, maar wel zouden moeten kennen. Omdat ze samen mooie dingen tot stand zouden kunnen brengen om zo onze steden iets mooier te maken. Dat doen wij door het vertellen van verhalen en andere mensen het podium te bieden hun verhaal te vertellen.

Voor mij is dat ook de stad: mensen die elkaar ontmoeten om samen mooie dingen te doen en een fijne tijd te hebben. Een goed glas bij een goed gesprek. Ik ben ervan overtuigd dat dat ook niet verdwijnt. Het is een diepe menselijke behoefte om elkaar te ontmoeten. Steden zijn daarbij belangrijker dan ooit. Steden zijn de podia van creativiteit en ondernemerschap. Dat waren ze altijd al en dat blijven ze ook in de toekomst. Hoe smart steden ook worden, de behoefte aan menselijk contact blijft.

Toch verandert het natuurlijk wel als gevolg van digitalisering en technologisering. Als uitgever heb ik gemerkt hoe lastig het is om de impact van internet te doorgronden. Ik heb geleerd om terug te gaan naar de basis. Voor een ondernemer is dat geld verdienen. Technologie kan nog zo vernieuwend zijn, uiteindelijk moet er een verdienmodel achter zitten.

Ik heb ook geleerd dat technologie nooit een doel op zich is. Technologie moet een doel dienen. En dat doel moet wat mij betreft bijdragen aan een betere wereld, of in ieder geval aan betere steden. Dat moet op een democratische manier. We moeten een antwoord vinden op de datahonger van de Amerikaanse bedrijven en de machtslust van de Chinese overheid. Dat is een van de redenen waarom wij een van de oprichters zijn van de Future City Foundation, omdat daar vanuit Europese waarden wordt gewerkt aan de smart city.

Als bedrijf hebben we meegemaakt hoe internet een vak kan veranderen. We hebben veel discussies gehad over wat we wel niet allemaal zouden moeten doen. Van veel adviseurs. Dat gebeurt nu veel minder. In de uitgeverijwereld zijn de kaarten wel geschud en heeft iedereen zich aangepast. Nu bent u aan de beurt. Mijn advies: laat je niet gek maken. Blijf bij je kernwaarden. En kijk van daaruit hoe nieuwe techniek u kan helpen om beter uw werk te doen.

Edgar van Eekelen
Uitgever bij ELBA\REC

Dit is een voorpublicatie uit het boek ‘Een slimme stad, zo doe je dat – Verbonden, flexibel en betekenisvol; maak de echte future city’, van de Future City Foundation. Wilt u meer lezen? Klik hier om het boek (gratis) te bestellen.