Ontwerp de betekenis: waarom zijn we waar we zijn?
Door Jan-Willem Wesselink & Hans Dekker
Plekken en gebieden met identiteit en betekenis worden belangrijker in de smart city. Door technologisering en digitalisering kunnen we overal zijn en dus bepalen betekenisvolle plekken waar we willen zijn. Plekken die inspelen op behoefte aan authenticiteit en onze voorkeuren voor beleving.
Door internet kan altijd alles overal en dat maakt ons flexibel. Maar we zijn niet op meerdere plekken tegelijk. We zijn maar op één plek: de plek waar we het liefste zijn. Want als ik overal kan zijn, dan ben ik op de plek die me aanspreekt, waar ik het leven het meest aangenaam vind of waar ik een bijzondere ervaring kan opdoen. Die past bij mijn smaak en voorkeur van dat moment. Ik wil zijn waar ik graag ben. En dat lukt steeds beter. Dat weten de algoritmen van Google en Booking.com steeds beter…
Plekken en gebieden die authenticiteit en bijzondere mogelijkheden voor gedrag en beleving ontberen, vormen een uitdaging in de stedelijke planning. Voor ontwerpers is dit een blijde boodschap: de opgaven in de (slimme) stad geven ruimtelijke vernieuwing in de woonomgeving een topprioriteit. Dat maakt een goed ontwerp belangrijker dan ooit. Hoe de verschillende betekenissen en functies worden vormgegeven is onderwerp van dialoog tussen bewoners en professionals, onder wie ontwerpers. Het is aan ontwerpers om keuzes te maken, hoofdzaken van het programma en schoonheid te borgen, en eisen en wensen van belanghebbenden te materialiseren.
Dat doen ontwerpers al eeuwen. Vanwege de mondiaal gevoelde noodzaak om groene, gezonde en inclusieve steden te ontwikkelen, is daar alleen maar meer behoefte aan. Zoals gezegd, het is een blijde boodschap.
Dit is een voorpublicatie uit het boek ‘Een slimme stad, zo doe je dat – Verbonden, flexibel en betekenisvol; maak de echte future city’, van de Future City Foundation. Wilt u meer lezen? Klik hier om het boek (gratis) te bestellen.